Tietokirjafestivaali 2023: E- ja äänikirjat kirjastossa – uhka vai mahdollisuus

E- ja äänikirjat ovat kasvattaneet suosiotaan, mutta kirjastoissa e-aineiston tarjonta ja käyttö on vielä marginaalista. Pitäisikö kirjastojen tarjota kirjoja myös digitaalisissa formaateissa, vai onko kirjastojen tehtävä ensisijaisesti painetun aineiston jakelu? Kuka hyötyy ja kuka häviää, jos kirjastojen asiakkaat innostuvat nykyistä enemmän e- ja äänikirjoista? Teema on ajankohtainen, sillä kuntien yhteinen e-kirjasto avautuu vuonna 2024. E-kirjasto yhtenäistää e-aineistojen tarjonnan valtakunnallisesti. E-kirjastohankkeen järjestämän keskustelun keskustelijoina olivat Paula Havaste, Sakari Laiho ja Juha Manninen. Juontajana toimi Katri Vänttinen.

Kaksipäiväinen Suomen tietokirjailijat ry:n Tietokirjafestivaali pidettiin 30.–31.8.2023 Tieteiden talolla Helsingissä. Tapahtuma oli yleisölle avoin ja maksuton. Kirjastokaista lähetti pääsalin 104 ohjelman suorana yhteistyössä Kansalliskirjaston kanssa. ”E- ja äänikirjat kirjastossa” -keskustelu oli eri salissa. Sen kuvasi Videotoimisto Flux.

Tietokirjafestivaalin teema oli Yhdessä. Tapahtumassa kuultiin paneelikeskusteluja ja haastatteluja ajankohtaisista tietokirjallisista ja yhteiskunnallisista aiheista, kuten tekoälystä, esseistä, megatrendeistä, Euroopan tulevaisuudesta, elämäkertojen kirjoittamisesta, kollektiivisista tunteista, kehorauhasta, yhteiskunnallisista kuplista sekä faktan ja fiktion suhteesta.

Mukana oli yli yhdeksänkymmentä esiintyjää eri aloilta. Kahden päivän aikana lavalle nousivat esimerkiksi Mika Aaltola, Suvi Auvinen, Kaarina Hazard, Koko Hubara, Ville Hänninen, Tuomas Kyrö, Markus Leikola, Baba Lybeck, Hanna Nikkanen, Anna-Stina Nykänen, Sanna Nyqvist, Raisa Omaheimo, Tiina Raevaara, Juho Saari, Sonja Saarikoski, Hannu Salmi, Ville-Juhani Sutinen, Erkki Tuomioja ja Leena Virtanen.

Tietokirjafestivaali järjestetään joka toinen vuosi, vuonna 2023 yhdeksättä kertaa. Aiemmin tapahtuma tunnettiin nimellä TIETOKIRJA.FI. Tapahtuma on osa vuoden 2023 tietokirjaviikkoa.

Tietokirjafestivaalin järjestävät yhteistyössä Suomen tietokirjailijat ry, Kirjallisuuden vientikeskus FILI, Kirjakauppaliitto, Lauri Jäntin säätiö, Sanasto, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto, Suomen tiedekustantajien liitto, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta, Tietokirjallisuuden edistämiskeskus ja Tieteellisten seurain valtuuskunta.

Lisätiedot:
Tietokirjafestivaalin 2023 kaikki videot