Gaura Devi räddar träden (muntligt berättad)

Läsinspiratören, specialbiblioteksfunktionären Agneta (Netta) Möller-Salmela berättar i Upplevelserummet i Hangö stadsbibliotek berättelsen Gaura Devi räddar träden, som baserar sig på en sann historia om flickan Gaura Devi som år 1974 räddade sin hemskog från att bli nedhuggen.

DISKUSSION OM BERÄTTELSEN:
Hur tror du att det såg ut inne i Gaura Devis by? Beskriv? I mitten av byn fanns det öppna området där den stora klockan var belägen. Hur nära varandra var husen? Hur nära Himalaya fanns byn? Hur mycket snö fanns det på bergstoppen under denhär årstiden?
Hurudana dofter fanns det Gaura Devis by?
Gaura Devi hade två getter som följde henne överallt. Kan du beskriva dem? Hur kändes det att klappa dem?
Hur lång tid tog hela denhär berättelsen i byns liv?
Hur många skogshuggare tror du var på plats då de skulle börja jobba? Vilka maskiner och bilar kom de med? Hur var skogshuggarna utrustade?
När i berättelsen tror du Gaura Devi kände sig utmattad? Trött? Ivrig? Orolig? Stolt? Blyg? Osäker? Bekymmerslös? Lycklig?
Hur långa rötter kan träd ha? Hur mycket vatten kan ett träd dricka? Hurudana djur bor det i träden i Finland? I Indien?
Vilka saker är gjorda av trä i ditt klassrum? Hemma?

AKTIVITETER:
Har du någonsin kramat ett träd i skogen? Gå till skogen, välj omsorgsfullt ut det träd som du vill krama! Varför valde du just dethär trädet? Vad tror du att dethär trädet skulle säga till dig om det kunde tala?
Rita eller måla sex olika bilder som tillsammans berättar hela historien!
Måla en bild av ett träd där rötterna är längre än själva trädet!
Hur skiljer sig Greta Thunbergs arbete ifrån Gaura Devis? Vad kan Greta göra mera än Gaura Devi? Hur kan du hjälpa Greta?

Agneta Möller-Salmela, läsinspiratör och berättare

Hangö stadsbibliotek

Produktion: Hangö stadsbibliotek, 2020

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar