Oikeus kirjastoon – Rätt till bibliotek

Kirjastokaista lähettää suorana infotilaisuuden Eduskunnan Kansalaisinfosta perjantaina 7.2. klo 9.30 – 11.00. Tule mukaan seuraamaan Lainan päivän aattona järjestettävää tilaisuutta, jossa julkistetaan suomeksi kirjastoalan kansainvälisen järjestön IFLAn (International Federation of Library Association) raportti maailmanlaajuisesta informaatioympäristön muutoksesta ja sen vaikutuksesta kansalaisten tiedonsaantiin, sananvapauteen ja yksityisyyden suojaan. Informaatioteknologian kehitys luo paljon mahdollisuuksia, mutta synnyttää myös uudenlaisia ongelmia. Trendiraportti luovutetaan eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalolle ja tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Päivi Lipposelle. Tilaisuudessa julkistetaan myös Oikeus kirjastoon –teesit, joiden myötä herätetään keskustelua kirjastosta.

Tilaisuus on katsottavissa suorana osoitteessa http://www.kirjastokaista.fi sekä lauantaista 8.2. alkaen tallenteena samasta osoitteesta.

klo 9.30
IFLAn puheenjohtaja Sinikka Sipilä: Miksi IFLAn Trend Report?
Suomenkielinen trendiraportti luovutetaan eduskunnan sivistysvaliokunnan pj Raija Vahasalolle ja tulevaisuusvaliokunnan pj Päivi Lipposelle.

klo 9.45
Kansanedustaja, eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan pj Päivi Lipponen: Tulevaisuus ja muuttuva informaatioympäristö.

klo 10.00
Johtava tietoasiantuntija Päivikki Karhula, Eduskunnan kirjasto: Verkkotilan muutos – sananvapaus, yksityisyydensuoja ja tekijänoikeudet kirjastojen avainkysymyksinä.

klo 10.15
Suomen kirjastoseuran puheenjohtaja Jukka Relander: Lainan päivä. Oikeus kirjastoon teesit sekä Maailman paras kirjastokisa.

klo 10.30
Keskustelua. Keskustelua johdattelee Tuula Haavisto.

Tilaisuuden järjestävät Kansalliskirjasto, Yleisten kirjastojen keskuskirjasto, Eduskunnan kirjasto ja kirjastojärjestöt Suomen kirjastoseura, Suomen tieteellinen kirjastoseura sekä Finlands svenska biblioteksförening.

Jennefer Nicholson, IFLA Secretary General, tells the latest news from IFLA’s Trend Report.

Lisätietoa:
Tietoa tilaisuudesta Kirjastoseuran sivuilla
Oikeus kirjastoon (.pdf)
Rätt till bibliotek (.pdf)
Toimistopäällikkö Kristiina Kontiainen, kristiina.kontiainen(at)fla.fi, Suomen kirjastoseura, p. 044-748 1801

– Riitta Taarasti, 29.1.2014 –