Milloin viimeksi joku luki sinulle ääneen?

Nuoren Voiman Liitto on järjestänyt jo vuosien ajan Prosak-proosaklubeja. Prosak on tuonut Suomeen Keski-Euroopassa elinvoimaisena elävän proosan ääneenlukutradition. Jokaiselle klubille saapuu kaksi kirjailijaa lukemaan tekstejään sekä kertomaan niiden taustoista. Klubeilla kuullaan niin ennen julkaisematonta, juuri julkaistua kuin vanhempaakin proosaa. Kaunokirjallisuus on klubeilla yhteisöllinen kokemus!

Kirjastokaista on tuottanut proosaklubeilta videoita tammikuusta 2010 lähtien. Tästä syksystä alkaen Nuoren Voiman Liiton ja Kirjastokaistan yhteistyö saa uuden ulottuvuuden, kun Yle Areena ryhtyy myös julkaisemaan klubeilta tuotetut videot. Myös proosaklubien paikka muuttuu, sillä vuosien ajan klubipaikkana toiminut ravintola Dubrovnik vaihtui Kansallisteatterin Lavaklubiin. Proosaklubeilla on syyskauden ajan myös vakiojuontaja, sillä Marko Gustafsson isännöi syyskauden kaikki klubit.

Tulkaa klubeille ja jos pitkä matka tai aikapula estää sen, niin nauttikaa proosasta kirjailijoiden itsensä lukemana videoista.

Joni Pyysalo Prosak-proosaklubilla Kansallisteatterin Lavaklubilla syyskuussa 2012.

Tietoa Prosakista Nuoren Voiman Liiton sivuilla
Prosak-proosaklubivideot Kirjastokaistalla