Maailman paras kirjastomaa?

Imagine and Explore – Finnish Libraries Now! Laaja tietoaineisto Suomen kirjastoista englanniksi! Lukemisvaikeuksissa avustava kirjastokoira Börje, Kansalliskirjaston Myyräpeli, avoimen datan kirjastosovellukset ja kolmen maan yhteinen kirjastoauto Käsivarren Lapissa ovat aiheita, jotka muiden muassa esitellään 10.8. julkaistussa tietopaketissa Imagine and Explore – Finnish Libraries Now! Verkkoaineisto ja painettu esite kuvaavat suomalaista kirjastomaisemaa laajasti ja odottamattomistakin näkökulmista. Esittelyssä ovat erityyppiset kirjastot ja niiden käyttäjät eri puolilta maata. Asiakas ja hänen kirjastosta saamansa ilo ja hyöty ovat olleet johtotähtinä pakettia laadittaessa.

Aineisto on tuotettu Suomen kirjastoalan yhteistyöprojektina Helsingissä 11.-16.8.2012 pidettävää isoa kansainvälistä kirjastoalan kongressia varten. Sen yli 4000 osallistujaa saavat esitteen mukaansa. Aineisto on laadittu kestämään aikaa niin, että sitä voidaan käyttää pitkään kongressin jälkeenkin. Hankkeen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö. Hankkeen kotisivu suljettiin 2023.

Näytteenä julkaisusta yhteispohjoismaista kirjastoautoa esittelevä video. Lähde kierrokselle!

Imagine and Explore – Finnish Libraries Now! -videot Kirjastokaistalla

– Riitta Taarasti, 10.8.2012 –