Kirjaston tarina –dokumentti tuo aikamatkan ja asiakkaiden äänen

Olet astunut sisälle Suomen käytetyimpään kulttuuripalveluun, kun avaat lähikirjastosi oven tai tutkit kirjastosi kokoelmia verkkokirjastossa. Kirjastot ovat eläneet maailman virtausten mukana varhaisen lukuhalun heräämisestä aina nykyiseen digimurrokseen asti. Kun Suomen menestystarinaa kerrotaan, kirjastot jäävät kuitenkin usein pelkiksi kulisseiksi. Kirjaston tarina -dokumentissa niin ei ole.

Kirjastokaista on tuottanut dokumentin kirjastoista Suomen 100-vuotisjuhlavuoden tiimoilta. Dokumentissa kuullaan otteita yleisten kirjastojen vaiheista aina 1700-luvun lopulta nykypäivään. Asiakkaat ovat olleet aina kirjastotoiminnan ytimessä eikä heidän kertomuksiaan unohdeta tässäkään dokumentissa.

Nykyinen käsityksemme kirjastoista kaikille kansalaisille avoimena tiedon, taidon ja virkistyksen jakajana alkoi levitä yleiseen tietoisuuteen 1890-luvulla, joka on muutenkin monella tapaa modernin Suomen alku. Valistushenkisten ja demokratiaa korostavien uusien ajatusten myötä kirjaston tehtäväksi tuli rohkaista ihmisiä oppimaan ja löytämään tarvitsemaansa tietoa vapaasti, ilman ulkoista painostusta. Viimeiset 60 vuotta ovat olleet konkreettisesti nykyisenlaisen suomalaisen kirjastolaitoksen rakentamista koko maahan sen pienimpää kolkkaa myöten. Kirjaston tarina –dokumentti on tarina 100-vuotiaan Suomen yleisistä kirjastoista ja siitä miten kirjastot ovat pyrkineet vastaamaan yhteiskunnallisiin ja digitaalisiin muutoksiin. Perusta on vankka. Vaikka nytkin käsillä olevassa ajassa on omat haasteensa, niin nyt, kuten menneinäkin aikoina, kirjastoille on selvä tilaus.

Kirjaston tarina –dokumentti julkaistaan Pohjoismaisella kirjastoviikolla maanantaina 13.11.2017. Tarjoamme dokumentin vapaasti kaikkien käyttöön. Näytä dokumentti kirjastossa tai oppitunnilla ja kokoa ihmisiä keskustelemaan kirjastosta. Kuule mitä kirjasto on tuonut dokumentissa mukana oleville kirjaston asiakkaille. Mitä kirjasto merkitsee sinulle ja mitä siltä toivot? Pidetään yhdessä kirjastot elävinä ja tarpeellisina. Jokainen aika luo kirjaston kuvakseen.

Valtioneuvoston kanslia on liittänyt Kirjaston tarina -dokumentin Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden 2017 ohjelmaan.

Suomi100 Dokumentin nimi: Kirjaston tarina
Julkaisupäivä: 13.11.2017
Kieli: suomi
Tekstitys: suomi, ruotsi ja englanti