Kirjastokaistan kumppanit esittelyssä – osa 8: Makupalat & Kysy kirjastonhoitajalta

Esittelemme Kirjastokaistan kumppanit -sarjassa yhteistyötahojamme. Kahdeksannessa osassa pääsemme tutustumaan Kirjastot.fi:ssä työskentelevään suunnittelija Nina Granlundiin, joka toimittaa ja ylläpitää Makupalat.fi ja Kysy kirjastonhoitajalta -palveluja. Mitä kirjastojen verkkotietopalveluille kuuluu ja miten Nina toivoisi niiden näkyvän kirjastojen sivuilla?

1. Kerro lyhyesti työstäsi. Mistä työpäiväsi koostuvat? Mikä tuo päiviisi onnistumisen tunnetta ja missä puolestaan piilevät työsi haasteet?

Työaikani kuluu Makupalat.fi:n ja Kysy kirjastonhoitajalta -palvelujen parissa, jonkin verran myös Kirjastot.fi:n. Päiväni voivat olla monen näköiset. Joinain päivinä vastaan kymmeneen kysymykseen, liikun verkossa, sukkuloin kirjaston hyllyjen välissä ja varastossamme, tiedon aarreaitassa. Toisina päivinä käyn läpi Makupalat.fi:n sisältöä, poistan vanhaa, lisään puuttuvaa, korjaan virheitä, muokkaan aiheenmukaisia listoja ja kokoelmia. Hoidan myös palvelujen toimintaan liittyviä asioita, etsin uusia vastaajakirjastoja ja vastaajia, teen tunnuksia, tiedotan uusista, hyvistä tiedonlähteistä ja opastan vastaamisessa. Vastaan palvelujen kokonaisilmeestä ja kehittämisestä sekä tietysti toimivuudesta. Ylläpidän tiedonhakusisältöjä Kirjastot.fi-sivulla sekä osallistun yhteistyöhön sekä Kirjastot.fi-palvelukokonaisuudessa että sen ulkopuolella, mm. Finna.fi:n ja Ylen kanssa.

Onnistumisen tunteen voi saada siitä, että on tehnyt oikein hyvän koosteen tiedonlähteitä, mutta tietysti mahtavin tunne syntyy, kun pitkän tiedonhaun ja kaivelun jälkeen osuu nappiin ja löytää juuri sen vastauksen, jota joku kaipaa. Erityisen arvokkaalta tuntuu, jos pystyy auttamaan jotakuta, joka on hädissään ja eksyksissä tietojen viidakossa.

2. Millaisia palveluita Makupalat.fi ja Kysy kirjastonhoitajalta ovat ja kenelle niitä tuotetaan?

Makupalat.fi ja Kysy kirjastonhoitajalta erikoistuvat molemmat erityisesti tiedonhakuun ja tiedon arviointiin. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa vastataan kysymyksiin maan ja taivaan väliltä. Se on poikkeuksellinen ja aivan mahtava palvelu nyky-yhteiskunnassa. Vastaukset julkaistaan verkossa. Makupalat.fi:n kerätään tietosisällöltään arvokkaita lähteitä, niitä joita käytetään muun muassa vastauksienkin laatimiseen. Sekä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun että Makupalat.fi:n sisällöt ovat arvokasta aineistoa tiedonhakijalle. Ne ovat puolueettoman tahon seulomaa tietoa etsijälle, sellaista, jota ei ole arvioitu niin kuin hakukoneissa, tulkitsemalla verkossa liikkumistasi tai taloudellisin perustein.

3. Google ja YouTube ovat hakujen ja tiedonhaun jättiläisiä. Miten näet kirjaston tarjoaman tietopalvelun merkityksen ja tulevaisuuden?

Googlen ja YouTuben aikakaudella tunnen palvelujemme merkityksen nousevan aivan korvaamattomiksi. Googlen tai YouTuben haku ei välttämättä tuo esille aineistoa, josta löytäisi parhaiten ja luotettavimmin sen, mitä on etsimässä. Kahden eri henkilön kännykässä sama hakukin voi näyttää erilaisen tuloksen. Ensimmäiset osumat ovat Googlessa mainoksia. Useimmat Google-haun tehneet eivät tutki 5 ensimmäistä tulosta pidemmälle. Silloin juuri muuta ei tulokseksi saada kuin rahalla näkyvyyttä ostaneet ja Wikipedian artikkelin. Näistä ensimmäiset voivat tietysti olla hyvin osuviakin, mutta ne voivat myös olla aivan muuta kuin tarvittaisiin. Wikipedia on avoimesti päivitettävä hakuteos, jonka artikkelit muuttuvat ajan mukana. Jos tässä kuussa annat Wikipedia-artikkelin lähteeksesi, se voi seuraavassa olla aivan erilainen. Osa sen sisällöstä on vallan mainiota, osa ei. Lisäksi verkossa vaanivat valeuutiset ja epälähteet, joiden tunnistaminen vaatii keskittymistä, tietoa ja tarkkuutta. Hakutuloksen arviointi vaatii siis hakijalta todella paljon.

Kirjaston tehtävä on pyrkiä keräämään tiedontarvitsijan käyttöön lähteet, joista voi löytää luotettavasti tietoa. Se on meidän perustehtävämme Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa ja erityisesti Makupalat.fi:ssä. Helpotamme tiedonhakijan elämää ja luomme demokratiaa auttamalla niitä, joille verkon salat eivät ole tuttuja tai liikkuminen verkossa on muista syistä hankalampaa (esim. lukemisesteiset, maahanmuuttajat, nuoret, seniorit).

4. Tuotamme yhteistyössä mm. kirjallisuusupoketta, joka tuo automaattisesti kirjastojen sivuille videon sekä videon aiheeseen liittyvät lisätietolinkit mm. Makupaloihin, Kirjasampoon ja Sivupiiriin. Olisiko tällaisille sisältöpaketoinneille enemmänkin tarvetta ja kohteita?

Voisimme koota vastaavanlaisia sisältöpaketteja muuallekin ja muissa muodoissa. Kirjallisuuden uutiskirje on jo olemassa, rakenteilla olevaan Tiedonhaun uutiskirjeeseen kootaan tiedonhakuun liittyviä uutisia ja uutta materiaalia myös Kirjastokaistalta ja Kirjasammosta. Finna-kirjastojen sivuille voisimme tuottaa myös tähdennettyjä upokkeita, sen mukaan miten sivut ovat rakentuneet. Musiikki ja lasten aineistot ovat useissa sivustoissa omina kokonaisuuksinaan, niihin voisi tuottaa aineistoa. Kirjastojen etusivuilta löytyvät usein aukioloajat ja yhteystiedot sekä oman kirjaston palvelut tapahtumineen. Saisimmeko luotua sellaisen etusivulle soveltuvan päivittyvän upokkeen, jossa esiteltäisiin monipuolista palvelupakettiamme mielenkiintoisesti? Vaikkapa päivittyvä kooste palvelujemme sisällöistä ajankohtaisesta aiheesta, joka esitettäisiin kuva tai video edellä. Sosiaalisessa mediassa voisimme myös yrittää yhteistyötä. Instagramiin voisimme tuottaa aineistopaketin, eräänlaisen virtuaalisen aineistonäyttelyn ajankohtaisaiheista, kuten koronavirus tai kalenterijuhlien ratoksi, esim. naistenpäivänä, tasa-arvon päivänä, pääsiäiseksi. Kokeilla kannattaa aina.

5. Miksi kirjastojen kannattaa mielestäsi hyödyntää verkkosivuillaan ja kotisivuillaan Kirjastot.fi-palvelujen sisältöjä? Millaisen kannustuksen heille haluat antaa? 

Kirjastojen kannattaa ilman muuta nostaa mahdollisimman paljon valmista sisältöä sivuilleen, sellaista, joka elää ja päivittyy säännöllisesti, mutta jota ylläpidetään muualla. Näin säästyy aikaa ja vaivaa. Kirjastot.fi-palveluthan eivät itse asiassa ole Kirjastot.fi:n, vaan kaikkien kirjastojen omia palveluja. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa tämä kuvastuu erityisen hyvin: kysymykset tulevat kylläkin yhteiseen ylläpitoon, mutta vastaajat ovat omassa kotikirjastossa ja palvelu on oman kirjaston palvelua. On siis aivan luonnollista, että sitä tarjotaan kirjaston käyttäjälle oman kirjaston sivuilla. Kannustukseksi siis: tuokaa omat, ainutlaatuiset palvelunne näkyvästi esiin!

6. Jos lähettäisit postikortin Kirjastokaistalle, niin mitä siihen kirjoittaisit?

Terve ystävä! Tänne kuuluu hyvää, välillä turbulenssia, välillä tasaisempaa! Sellaistahan elämä onkin ja joka tapauksessa aina jossain aurinko paistaa. Iloitsen yhteisistä hetkistämme ja odotan, että pääsemme suuntamaan yhdessä uutta kohden. Kai tiedät, että me kumppanisi arvostamme sinua ja raudanlujaa ammattitaitoasi suuresti!
T. Nina, Makupalat.fi ja Kysy kirjastonhoitajalta

Lisää aiheesta:
Makupalat.fi
Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu
Kirjastokaistan kumppanit esittelyssä -sarja

– Riitta Taarasti, 17.3.2020 –

Kommentoi