Kirjastokaistan kumppanit esittelyssä – osa 4: Lukukoira Sylvi

Esittelemme Kirjastokaistan kumppanit -sarjassa videoita tuottavia yhteistyötahojamme, joiden ohjelmia voi katsoa myös Kirjastokaistalla. Neljännessä osassa Kuopion kaupunginkirjastossa työskentelevä Sylvin omistaja Liisa Rossi kertoo miten lukukoira Sylvin videot syntyvät.

1. Sylvin videot ovat ihastuttaneet ja keränneet suuria katselulukuja pian kahden vuoden ajan. Millaisia tavoitteita ja haaveita sinulla oli mielessäsi, kun ensimmäisen videon tuotanto käynnistyi?

Mitään suurempia haaveita ei ollut, ajateltiin vain, että Sylvin videot olisivat kiva tapa markkinoida lukemista, kirjastoa ja tietenkin myös lukukoiratoimintaa. Sitä mukaa kun videoita on tehty, on tullut uusia ideoita siitä, millaisia aiheita voisi olla ja mikä ylipäätään toimii ja onnistuu. Videoita on ollut tekemässä Kuopion kaupungin mediatuottaja Raimo Pesonen, kirjastosta Heli Muhonen sekä välillä myös media-alan opiskelijoita, ja he kaikki ovat omalla tavallaan kehittäneet vlogia.

2. Sylvin videoita jaetaan ahkerasti somessa ja upotetaan katsottavaksi esimerkiksi eri kirjastojen sivuille. Kenen erityisesti toivotte katsovat Sylvin videoita?

Vaikea sanoa mitään erityistä katsojaryhmää, päinvastoin on mukavaa huomata, miten erityyppisiä katsojia videoilla on kirjastolaisista (mäyrä)koirien ystäviin, ja ikähaarukkakin on aikamoinen. Toki aina on mukavaa kuulla, kun Sylvin lukijat kertovat, että ovat katsoneet videoita joko ominpäin tai koulussa.

3. Miten Sylvi suhtautuu kuvauksiin?

Sylvin mielestä on aina kivaa, kun tapahtuu! Vaikka videosta tehdään aina jonkinlainen alustava suunnitelma, Sylvi ei välttämättä noudata käsikirjoitusta vaan voi välillä keksiä ihan omia juttujaan. Kuvauksissa Sylvi pääsee välillä myös paikkoihin, joihin koirilla muuten ei ole pääsyä: kuvauspaikkoja tutkiminen on jännittävää ja mielenkiintoista. Ja kun kuvauksissa saa vielä nakkejakin – mikä voisi olla parempaa?

4. Pystytkö nimeämään yhden ylitse muiden olevan tähtihetken lukukoira Sylvin vloggausten tuottamisessa?

Jokaisen videon tekeminen on ollut tosi mukavaa ja jokainen video on ollut ihan oma juttunsa. Englanninkielinen Sylvin ja mammutin kohtaaminen on kerännyt huimimmat katseluluvut ja oli aika ällistyttävää seurata, miten video alkoi levitä Facebookissa. Sylvin tähtihetki puolestaan oli se, kun se sai tarttua kirjastoauton rattiin.

5. Jos lähettäisit postikortin Kirjastokaistalle, niin mitä siihen kirjoittaisit?

Kiitokset hyvästä yhteistyöstä ja hienoa, kun on porukka, joka tuottaa kirjastojuttuja ihan kaikille. Sylvi voisi lisätä: Terveiset teille kaikille. Elämäni olisi paljon tylsempää ilman Kirjastokaistaa!

6. Lopuksi katse tulevaisuuteen. Miltä näyttää lukukoira Sylvin vlogin vuosi 2018?

Suunnitelmissa on ainakin Sylvin kirjastoaakkoset, kaverikutsut ja ehkäpä dinosauruksiakin. Nähtäväksi jää, mitä Sylvi näistä ideoista tuumaa…

Lisää aiheesta:
Lukukoira Sylvin vlogi