Kirjastokaistan kumppanit esittelyssä – osa 1: KultTV

Esittelemme Kirjastokaistan kumppanit -sarjassa videoita tuottavia yhteistyötahojamme, joiden ohjelmia voi katsoa myös Kirjastokaistalla. Ensimmäisessä osassa on esittelyssä kirjailija JP Koskisen kipparoima KultTV. Kanavalla on julkaistu jo 50 kulttuuriin eri kantilta pureutuvaa ohjelmaa.

1. Kuka olet ja mikä on KultTV?
Olen kirjailija JP Koskinen. Kirjailijana olen aina halunnut tehdä juuri sitä, mikä tuntuu parhaalta, genreistä ja brändeistä välittämättä. KultTV on juuri sellainen TV-kanava, jota olen kaivannut. Ei sensuuria, ei rajoja, puhutaan kulttuurista laidasta laitaan ja kysellään asioista suoraan tekijöiltä eikä arvailla.

2. Kenelle ja miksi teette KultTV:tä?
KultTV:tä tehdään niille kulttuurista kiinnostuneille ihmisille, joilla ei ole aikaa tai innostusta lukea pelkkiä blogeja. Tarkoitus on tuoda tekijät näkyviin, ihmiset puhumaan omin sanoin tekemisistään. Kulttuuria ja sen tekijöitä ei nykyään juuri televisiossa näytetä, joten oli pakko perustaa oma TV-kanava.

3. Pystytkö nimeämään yhden ylitse muiden olevan tähtihetken KultTV:n tuottamisessa?
KultTV:n kansainvälisen tason haastattelu Sam Yaffasta oli iso juttu. Ikävä kyllä Mad Juanan bussi hajosi niin, ettei sovittua haastattelua saatu tehtyä ennen keikkaa ja keikan jälkeen ei enää jaksettu. Samille jäi muistoksi Miettisen romaani ja KultTV:n arkistoihin muutama minuutti keikkataltiointia.

4. Miksi juuri video?
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Lehtien sivuille painetut synkeät dialogit ovat paljon aurinkoisempia livenä. Lisäksi olen laiska. Yhdeksän minuutin haastattelun purkaminen kirjoitetuksi tekstiksi veisi liikaa aikaa.

5. Jos lähettäisit postikortin Kirjastokaistalle, niin mitä siihen kirjoittaisit?
Osoitteen lisäksi onnittelut hyvästä työstä! Kirjastokaista alkaa olla jo sen verran korkea majakka internetin valtameren keskellä, että sen valo ohjaa tiedonjanoisia oikeaan suuntaan.

6. Lopuksi katse tulevaisuuteen. Miltä KultTV näyttää vuonna 2020 ja mitä se on saanut aikaan?
KultTV on jo instituutio, jonka nauhoituksia yleisö seuraa mielenkiinnolla. Kulttuurin laman sijaan ollaan uudessa nousussa, koska monet tahot ovat huomanneet, että paljon voi tehdä itse, kun intoa riittää.

Lisää aiheesta:
KultTV