Iida Heinämäki: Digitaidot-peli kuulovammaisten ikäihmisten toiminnassa

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Teams-tallenne, jossa asiantuntija Iida Heinämäki Kuuloliitosta pitää esityksen ”Arjen digitaidot osallisuutta edistämässä: Digitaidot-peli kuulovammaisten ikäihmisten toiminnassa”. Esitys on osa Lahden kaupunginkirjaston alueellisen kehittämistehtävän 21.10.2021 järjestämää ”Digitaidoista kansalaistaitoja – Digituen verkostopäivä” -koulutuspäivää.

Digitaidot-peli on digitaitojen oppimiseen kehitetty yhteisöllinen oppimismenetelmä. Yhdessä pelaaminen on mukava tapa tutustua älypuhelimeen tai tablettiin ja digitaalisiin palveluihin.

Miksi digitaitojen ylläpitäminen ja kehittäminen on niin tärkeää? Miten verkostoidun muiden digituen tarjoajien kanssa? Miten teen kirjaston digiopastuksesta mahdollisimman saavutettavan? Koulutuspäivän järjestäjät kutsuivat osallistujia mukaan inspiroitumaan digitaitojen ja digituen kehittämisestä sekä verkostomaisen toiminnan vaikuttavuudesta! Koulutuspäivässä pohdittiin digitalisoitunutta yhteiskuntaa ja tämän päivän aktiivisen kansalaisuuden edellytyksiä sekä kirjaston roolia digituen kentällä. Koulutuspäivässä kuultiin, miten maakunnallisissa digitukihankkeissa on verkostoiduttu aiheen ympärillä sekä miten digitukea koordinoidaan valtakunnallisella tasolla. Koulutuksissa perehdyttiin myös digituen saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden vahvistamiseen.

Video on tuotu Kirjastokaistalle Lahden AKE:n YouTube-kanavalta.

Kaikki ”Digitaidoista kansalaistaitoja” koulutuspäivän esitykset
Koulutuspäivän materiaalit
Lahden AKE: Kirjastoklubi, koulutusarkisto
Lahden AKE:n YouTube-kanava