Anssi Ahlgrén: Kansallisgallerian Vihreä kädenjälki

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Teams-tallenne, jossa museotekniikkapäällikkö Anssi Ahlgrén Kansallisgalleriasta pitää esityksen ”Kansallisgallerian Vihreä kädenjälki”. Esitys on osa Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hankkeen 28.4.2021 järjestämää ”Kirjastojen uudet ympäristötyökalut” -webinaaria. Webinaarin aamupäivän osuudessa tutustuttiin kirjastojen hiilikädenjälkeen, sekä kuultiin, miten ympäristötyötä toteutetaan Kansalliskirjastossa ja Kansallisgalleriassa.

Kansallinen Kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle –hanke edistää kirjastojen ympäristötietoisuutta, hiilineutraaliutta sekä jakamistaloutta. Kehittämistyötä varten hankkeessa uusitaan vuoden 2012 kansallinen kyselytutkimus pohjatietojen keräämiseksi. Asiantuntijoiden kanssa luodaan konsepti kirjastojen hiilijalan– ja kädenjäljen pienentämiseksi. Tämän konseptin pohjalta luodaan kirjastojen ympäristötietoisuuden road map sekä tarkastellaan YK Kestävän kehityksen tavoitteita. Lisäksi järjestetään koulutuksia, kehitetään nuorten mahdollisuuksia osallistua kirjastojen ympäristötoimintaan sekä lisätään kirjastojen tietoisuutta ympäristöjohtamisen tärkeydestä.

Hankkeen toteuttavat Helsingin kaupunginkirjasto sekä Kuopion kaupunginkirjasto, Lahden kaupunginkirjasto, Oulun kaupunginkirjasto, Porvoon kaupunginkirjasto, Rovaniemen kaupunginkirjasto ja Vaasan kulttuuri- ja kirjastopalvelut. 01/2020 – 12/2021 toteutettavan hankkeen rahoittaja on opetus- ja kulttuuriministeriö.

Video on tuotu Kirjastokaistalle Lahden AKE:n YouTube-kanavalta.

Kaikki Kirjastojen uudet ympäristötyökalut -webinaarin esitykset
Vihreä kirjasto -sivut
Lahden AKE: Kirjastoklubi, koulutusarkisto
Lahden AKE:n YouTube-kanava