Lukuviikko 2016: Monta tietä tarinaan

Vuoden 2016 Lukuviikkoa vietetään 18.-24.4. 2016. Lukuviikko 2016 kokoaa yhteen lukemisen monet muodot. Pelit, elokuvat, sarjakuvat ja sosiaalinen media toimivat porttina lukemiseen ja omien suosikkikirjojen löytämiseen. Lukuviikon keskiössä on kuitenkin aina kirja ja tavoitteena on kannustaa lapsia ja nuoria lukemaan nimenomaan pitkiä tekstejä.

Lukuviikko on Lukukeskuksen vuosittain järjestämä valtakunnallinen tapahtuma, jonka aikana kirjastot ja koulut ympäri Suomen juhlivat lukemista mm. erilaisilla tempauksilla ja tapahtumilla, kirjailijavierailuilla ja pidennetyillä aukioloajoilla. Lukuviikkoa on järjestetty vuodesta 1997. Ennen 1997 vietettiin Lukusunnuntaita. Lukusunnuntaista luovuttiin muun muassa sen vuoksi, että monet kirjastot eivät ole auki sunnuntaisin.

Lisätiedot:
Lukuviikko
10 + 1 faktaa lukemisesta
Edellisten vuosien Lukuviikko-videot Kirjastokaistalla

Video: Panu Somerma
Spiikkit: Aivi ja Mietti
Grafiikat: Mirkka Hautamäki
Musiikki: Jaunty Gumption Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2016