Den gyllene Fenix fågeln (muntligt berättad)

Läsinspiratören, specialbiblioteksfunktionären Agneta (Netta) Möller-Salmela berättar i Upplevelserummet i Hangö stadsbibliotek berättelsen Den gyllene Fenix fågeln, som är en berättelse om list, vishet och mod där den yngsta av tre bröder går in på ett äventyr till ett fjärran land, och där en flicka med sin list räddar honom från nöd.

Någonting för öronen, för ögonen, mycket för hjärtat och lite för hela kroppen!

BOKSAMTAL:
Vem skulle du ha varit om du skulle ha fått vara med då detta hände?
Fanns det någonting i berättelsen som du speciellt tyckte om?
Fanns det någonting konstigt eller någonting som du inte förstod?
Upprepades någonting flera gånger i berättelsen?
Vad skulle du vilja veta mera om?
Har du läst någonting liknande eller sett någon film som påminner on denna? Har du känt en liknande stämning som i denna berättelse i någon bok eller film?
Finns här någon som du skulle vilja veta mera om?
Vilken årstid tror du att det är? Hur lång tid tror du att hela händelseförloppet tar?
Vem i berättelsen blev du mest intresserad av? Vem skulle du vilja vara kompis med? Vem liknar dig mest?
Vilken händelse i berättelsen tyckte du var viktigast? Är det någonting i berättelsen som du skulle vilja prata mera om?
Om du skulle ha varit med i berättelsen..? Vid vilket tillfälle skulle du ha känt dig modig? Kämpastark? Rädd? Glad? Ensam? Osäker? Orolig? Äventyrslysten? Skräckslagen? Ivrig? Olycklig? Förälskad? Ledsen? Arg? Eller helt någon annan känsla..?
Kan du försöka beskriva en doft i miljön? Hur doftade det i de olika grottorna? I sultanens trädgård? Hur doftade det på natten under visdoms äppelträdet?
Hur kändes väggarna under händerna på lillebror då han fick söka sig fram mot den första dörren?
Hurudan stol fick lillebror sitta på vid middagen i sultanens palats? Hur kändes stolen att sitta på? Mjuk? Hård? Bekväm? Hög? Låg?
Om du skulle ha vågat röra i lejonet eller ormen.. Hur skulle deras päls och hud ha känts?

KLAPPRAMSA: (Klappa ihop dina händer och ner på dina lår!)
Lillebror är modig minsann!
Jag är lika modig som han
Framför mig finns också äventyr
Kanske klättrar jag till toppen av en fyr
Eller hittar en diamant – så dyr
I framtiden kan allting hända
till gårdagen kan jag bara i mina minnen återvända.

AKTIVITETER:
Berättelsen är lång och visuell. Välj en scen från berättelsen som du tecknar.
Dela upp berättelsen i olika sekvenser och måla många bilder. Det blir nästan som en serie! Berätta om varje bild för någon!
Hurudan musik tycker du att skulle passa som bakgrundsljud till denna berättelse? Skulle det behövas olika sorters musik vid olika händelser? Hurudan? Om sultanens vackra dotter skulle sjunga i berättelsen, hurudan röst tror du hon hade?
Ge berättelsemassage till någon! Rita sultanens trädgård på någons rygg. Sol, moln, kanske en regnskur, guldfiskdammen, mustaschen, alla blommor och träd, Fenix fågeln samt buren m.m….
Du är ett farligt lejon, endast svansen rör sig… Fråga gåtor av någon?
Välj två personer eller djur och en miljö från berättelsen och berätta eller skriv en egen alldeles ny berättelse..
Vad hände då lejonet en morgon satt under visdomsäppelträdet..?
Vad hände i ormgrottan då storebror vågade gå hela vägen till sultanens land..?
Varför hade sultanens dotter en gång ramlat ner i guldfiskdammen?
En gång hade kocken misslyckats med efterrätt nummer 17? Vad gjorde sultanen då?
Eller en helt annan historia!

Agneta Möller-Salmela, läsinspiratör och berättare

Hangö stadsbibliotek

Produktion: Hangö stadsbibliotek, 2020

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar