Avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmä – vaihtoehto kaupalliselle tarjonnalle

Pohjois-Savon ELY-keskus järjesti yhteistyössä Kansalliskirjaston kanssa osana ELY-keskusten koulutuskiertuetta koulutuspäivän Kirjastojen tietojärjestelmät Mikkelissä. Kirjastonjohtaja Ari Mäkiranta kertoi puheenvuorossaan avoimen lähdekoodin tunnusmerkkejä ja eroja suljettuihin järjestelmiin. Joensuun seutukirjasto on hankkeessaan testannut erilaisia avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmiä, joista tällä hetkellä lupaavin on Evergreen. Avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmässä on edelleen testaamista, mm. tietoturvaan liittyen. Tavoitteena Avoin kirjasto – hankkeella on ottaa yhteinen kirjastojärjestelmä käyttöön kaikissa Pohjois-Karjalan kirjastoissa. Kirjastojärjestelmä on todennäköisesti Evergreen.

Avoin kirjasto 2013

Kirjastojen jaettu vastuu verkkopalveluista – alueellinen verkkopalvelukonsepti
(Videolla alkaen kohdasta 46:30)

Ari Mäkiranta esitteli Matti Lassilan puolesta alueelliseen verkkopalvelukonseptiin liittyviä tavoitteita. Alueellisen verkkopalvelukonseptin yleistavoitteena on hahmotella, millä tavoin kirjastot voisivat jakaa verkkopalveluiden kehitys- ja ylläpitovastuuta paikallisella, alueellisella ja kansallisella tasolla. Tavoitteena on, että kirjastojen henkilökunnalla on kattava tietotekninen yleissivistys, kirjastot tuovat verkossa esille paikallista ja alueellista sisältöä, verkkopalvelujen sisältöjen käyttöehdot ja tekniset ratkaisut edistävät yhteistyötä ja kirjastot hyödyntävät verkkopalvelujen kehittämisessä tilastotietoa.

Alueellinen verkkopalvelukonsepti

Alkusanat: Eeva Hiltunen