Yhdestä kirjastosta on moneksi: Jyväskylän yliopiston kirjasto 100 vuotta

Jyväskylän yliopiston kirjaston historia on sekä vuonna 1837 perustetun Jyväskylän kaupungin että vuonna 1966 toimintansa aloittaneen Jyväskylän yliopiston historiaa. Vuonna 1912 perustetulla kirjastolla oli vain yksi tavoite; oman ainutlaatuisen suomenkielisen yliopiston saaminen Jyväskylään. Kirjasto jäi puoleksi vuosisadaksi vaille sen todellista päämääräänsä, mutta sen asema osana kansallista julkisten kokoelmien verkostoa tunnustettiin, kun se sai vuonna 1919 vapaakappaleoikeuden.

1900-luvun alussa paikallisen sivistyneistön parissa kehitelty idea yliopillisesta kirjastosta muuttui viimein todeksi, kun Jyväskylän Kasvatusopillinen Korkeakoulu laajeni asteittain vuodesta 1958 vuoteen 1966 yliopistoksi. Kirjastolle muutos merkitsi sitä, että alkoi palvella sitä asiakaskuntaa, jota varten se oli alkujaan perustettu. Tärkeää kirjaston historian kannalta onkin, että siitä oli vuosikymmenien aikana kehittynyt yksi maan suurimmista tieteellisistä kirjastoista.

Jyväskylän yliopiston kirjaston juhlavuosi

Teksti: Marja Kokko
Lukijat: Riitta Taarasti ja Tuomas Lipponen
Video: Panu Somerma