På väg mot en elektronisk värld: Del 3, användarupplevelsen

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

E-böcker och nya kanaler för läsning öppnar nya möjligheter för så väl författare, förläggare, som bibliotek. Hur göra läsandet lagligt och användarvänligt?

I den tredje delen av serien ”På väg mot en elektronisk värld” behandlas frågor som berör användarerfarenheter av e-böcker. Om detta berättar projektforskare Harri Heikkilä från Aalto universitetet och byråchef Virva Nousiainen-Hiiri från Helsingfors stadsbibliotek.

Programserien är gjord i samarbete med Nationalbiblioteket, Biblioteken.fi, Finlands förlagsförening, projektet Sähköiset sisällöt yleisiin kirjastoihin, Mediernas centralförbund och Centralbiblioteket för de allmänna biblioteken. I serien intervjuas verkställande direktör för Anima Boutique Anttu Harlin, projektforskare Harri Heikkilä från Aalto universitetet, Nationalbibliotekets jurist Pekka Heikkinen, Finlands förlagsförenings direktör Sakari Laiho, byråchef Virva Nousiainen-Hiiri från Helsingfors stadsbibliotek, Finlands författarförbunds verksamhetsledare Suvi Oinonen och Finnanimations verksamhetsledare Liisa Vähäkylä.

Läs mera (på finska):
Sähköinenkirja.fi
Sähkökirja.fi
Sähköiset sisällöt yleisiin kirjastoihin
Kirjastoalan keskiössä -blogin aiheena e-kirjat

Intervjuare: Aija Laine
Film och klipp: Tuomas Lipponen
Grafik: Harri Oksanen
Producent: Riitta Taarasti
Översättning: Anna-Maria Malm
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2012

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar