Nettas Läslustskola – DEL 7: Planeringen

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

I den sjunde delen av Nettas Läslustskola berättar läsinspiratören Agneta ”Netta” Möller-Salmela om vikten av att planera och förmågan att improvisera då man gör ett bok- eller berättarprogram.

Då man gör ett bok- och berättarprogram borde man ha en klar plan över vilka element som ska finnas med, vad man kommer att läsa eller berätta, och om man kommer att sjunga eller ha med ramsor. Man ska veta hur många barn som ingår i gruppen som kommer och hur gamla barnen är, för att kunna välja rätt berättelser för åldersgruppen. Man får ändå inte vara för låst vid sin plan, utan man måste vara närvararande och ändra på programmet vid behov.

Visa mer:
Nettas läslustskola -serie

Film: Panu Somerma och Mikko Helander
Klipp: Mikko Helander
Grafik: Mikko Helander
Producent: Riitta Taarasti
Översättning: Anna-Maria Malm
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2015

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar