Nettas Läslustskola – DEL 1: Skapandet av läslust är väsentligt

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

I den första delen av Nettas Läslustskola berättar läsinspiratören Agneta ”Netta” Möller-Salmela om läsningens betydelse och om skapandet av läslust hos barn och ungdomar.
Så väl föräldrar, dagvårdspersonal och lärare har betydelse för att få barn och unga motiverade att läsa. När man läser för ett barn utvecklas barnets empatiska förmåga, fantasi, självkänsla, känsloliv, koncentrationsförmåga, ordförråd och språk. Genom böcker får barnet också sin egen kultur, livslust, initiativ, kraft och tröst.

Visa mer:
Nettas läslustskola -serie

Film: Panu Somerma och Mikko Helander
Klipp: Mikko Helander
Grafik: Mikko Helander
Producent: Riitta Taarasti
Översättning: Anna-Maria Malm
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2015

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar

1 kommentar

1. Anna Helgesson @ sade:

Så härligt att få höra någon berätta detta grundläggande om läsningens betydelse. Det gpr inte att betona för mycket. Föräldrarnas betydelse för motivationen. Träna och uppmuntra.
    Tack Netta!
    Mvh Anna Helgesson lärare och författare i Sverige