Intervju med Stockholms stadsbibliotekarie Katti Hoflin

Bibliotekskanalen passade på att intervjua Stockholms nyblivna stadsbibliotekarie Katti Hoflin när hon besökte Helsingfors för att delta i den internationella konferensen ”Designing today, Destination tomorrow – Libraries equipped to serve and innovate”. Konferensen som ordnades av Helsingfors stadsbibliotek, pågick den 19. – 20.3.2015 och handlade om planering och byggande av nya bibliotek, om hur våra nya bibliotek borde se ut, vad som ska ske i dem och vad som krävs av personalen i framtidens bibliotek.

I intervjun berättar Katti Hoflin om den planerade renoveringen av Stadsbiblioteket i Stockholm (Asplunds bibliotek). Biblioteket, som är ritat av arkitekten Gunnar Asplund, invigdes år 1928 och var då ett av de modernaste biblioteken i världen. Idag är biblioteket i stort behov av renovering och modernisering. I intervjun får vi också höra Katti Hoflins åsikt om hurudant ett modernt bibliotek är och vad det kan erbjuda. Katti Hoflin deltog under konferensen också i en paneldiskussion mellan bibliotekschefer och arkitekter.

Läs mera:
Stockholm stadsbibliotek
Gallery 7 – Stockholms Stadsbibliotek 1920 – 1928

Intervjuare: Anna-Maria Malm
Film: Mikko Helander och Panu Somerma
Klipp: Mikko Helander
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2015

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar