Suomen e-kirjamarkkinnat ja kirjastojen kokemukset lukijalaitteiden lainaamisesta

IT-tradenomi Ulla Kapanen teki Haaga-Helian ammattikorkeakouluun opinnäytetyön ”Suomalaiset kustantajat ja e-kirja – Suomen e-kirjamarkkinat keväällä 2010”. Ulla antaa haastattelussa maistiaisia tutkimuksensa tuloksista.

Suomen yleisistä kirjastoista e-kirjojen lukulaitteiden lainaamisen aloitti ensimmäisenä Turun kaupunginkirjasto, josta lukijalaitteita on lainattu lokakuusta 2009 lähtien. Pääkaupunkiseutu seurasi perässä puolen vuoden kuluttua, sillä Espoo aloitti lainauksen huhtikuussa 2010 ja Helsinki pian sen jälkeen. Kirjastonhoitaja Aija Laine Turun kaupunginkirjastosta, erikoiskirjastonhoitaja Raisa Alameri-Sajama Espoon kaupunginkirjastosta ja tietotekniikkasuunnittelija Urpo Nylander Helsingin kaupunginkirjastosta kertovat miten lukijalaitteiden lainaus on lähtenyt liikkeelle ja mitä seuraavaksi on odotettavissa.

Toimittaja: Riitta Taarasti
Kuvaus ja editointi: Tuomas Lipponen
Kuvauspäivä: Turku 15.5., Espoo ja Helsinki 4.6. ja Ulla Kapasen osuus 15.7.2010