Peter Alsbjer: Folkbiblioteken på nya vägar

Peter Alsbjer är sedan hösten 2014 bibliotekschef i Örebro. Dessförinnan arbetade han som länsbibliotekarie i Örebro. Peter Alsbjer är också känd för sin populära biblioteksblogg.

Den 17.9.2014 besökte Peter Alsbjer Finland för att föreläsa på den första svenskspråkiga nationella biblioteksdagen i Åbo. Hans föreläsning hade rubriken ”Dekonstruera, rekonstruera och utforska! Folkbiblioteken på nya vägar”. I intervjun får du höra vad Peter Alsbjer menar med att rekonstruera och dekonstruera biblioteken. Du får också veta varför han kallar biblioteken för dinosaurier och vad den nationella biblioteksdagens tema: Det Nya Biblioteket – slänga ut böckerna eller hålla dem kvar? väcker för tankar hos honom.

Läs mera:
Dekonstruera, rekonstruera och utforska! Folkbiblioteken på nya vägar”. – Peter Alsbjers föreläsning på SlideShare
Den inre fienden (Peter Alsbjers blogg)
I Österled – Peter Alsbjer inlägg i sin blogg om den Nationella biblioteksdagen i Åbo

Peter Alsbjer på Twitter
Peter Alsbjer på Spotify
Peter Alsbjer på Pinterest

Intervjuare: Anna-Maria Malm
Film: Aki Pyykkö
Klipp: Tio Delikouras
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2014

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar