Pernilla Rein berättar om biblioteksarbete på Island

Pernilla Rein är bibliotekarie på folkbiblioteket i staden Ísafjörður, som ligger på nordvästra Island och är huvudort i regionen Västfjordarna. Där arbetar hon bl.a. med katalogisering, planering av program för barn och vuxna och verksamhet med och för invandrare.

När intervjun spelades in var Pernilla Rein på en två veckors arbetspraktik i Grankulla stadsbibliotek. I Finland har hon både själv fått nya intryck och idéer och fått möjlighet att dela med sig av sina egna kunskaper och berätta om biblioteksarbetet på Island.

Pernilla Rein berättar att det just nu är aktuellt med att inleda RDA-katalogisering på Island och att de flesta bibliotekarier på Island nu har gått på kurs i RDA-katalogisering. Också e-böcker diskuteras mycket inom biblioteksvärlden på Island just nu.

Läs mera:
Ísafjörðurs bibliotek
Islands samkatalog Gegnir

Film & klipp: Panu Somerma
Intervjuare: Anna-Maria Malm
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2016

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar