Minä mediassa – minäkuvaa vai minän kuvaa rakentamassa

Ylen Ison Pajan seminaarissa tuotetussa ohjelmassa tavataan tubettaja Joona Puhakka, Mediakasvatuskeskus Metkan toiminnanjohtaja Meri Seistola ja Yle Kioskin vastaava tuottaja Antti Hirvonen.

Tubettaja, some-persoona Joona Puhakalle persoona on brändi. Puhakka kertoo miten hänen tarinansa tubettajana lähti liikkeelle ja miltä suosio tuntuu. Hänen ja Roope Ranniston A-Lapset on kerännyt YouTubessa lähes 100 000 seuraajaa ja videoita on katsottu lähes 10 miljoonaa kertaa.

Seminaarissa ajankohtaista mediakasvatusasioista puhunut Mediakasvatuskeskus Metkan toiminnanjohtaja Meri Seistola kertoo haastattelussa näkemyksistään lapsista ja nuorista mediatuottajina. Metkan toiminta kohdistuu lapsiin, nuoriin, ammattikasvattajiin ja vanhempiin. Toiminnassa keskeistä on lasten ja nuorten aktiivisen roolin vahvistaminen median käyttäjinä ja tuottajina.

Ohjelman lopuksi seminaarissa somekanavien erilaisista luonteista kertonut Yle Kioskin vastaava tuottaja Antti Hirvonen kertoo nuorten some-käyttäytymisestä ajankohtais- ja uutisteemojen äärellä. Kioski on sosiaalisen median videopalvelu – Ylen moderni uutis- ja ajankohtaispalvelu.

Ylen Ison Pajan seminaari on valtakunnallinen, ajankohtaisia mediakasvatukseen liittyviä aiheita käsittelevä seminaari. Ison Pajan 18. mediakasvatusseminaari järjestettiin 7.-8.10.2016 Helsingissä Yleisradion Isossa Pajassa. Vuoden 2016 seminaari oli nimeltään ”Minä mediassa – minäkuvaa vai minän kuvaa rakentamassa”. Seminaari on suunnattu opettajille ja kirjasto- ja nuorisotyöntekijöille. Järjestäjinä ovat toimineet Mediakasvatuskeskus Metka ry, Yle Asia/Oppiminen ja ympäristö, Kirjastot.fi ja Helsingin kaupungin kirjasto.

A-Lapset YouTubessa
Mediakasvatuskeskus Metka