Kuopasta ylös? Nouseeko kirjastoalan palkkataso?

MINERVA on kirjastoalan aatteellisten ja ammatillisten järjestöjen yhteistyöryhmä, jonka ytimenä on alan palkkauksen parantaminen sekä ammatti-identiteetin ja kirjastotyön nykyaikaisen imagon tunnetuksi tekeminen. MINERVAN kautta kirjastoalaa ja kirjastoalan työntekijöitä edustavat järjestöt vaativat nyt kirjastoalan palkkauksen korjaamista ja 20 prosentin tasokorotusta palkkaukseen! Alan alhainen palkkataso puhututti myös ”Kirjastovoima olkoon kanssasi – Bibliotekskraft vare med dig” -seminaarissa, jossa toimittaja Marketta Mattila veti ”Kuopasta ylös – Nouseeko kirjastoalan palkkataso” -keskustelun.

Keskustelussa olivat mukana henkilöstöjohtaja Jouni Kekäle Suomen yliopistotyönantajaista, työmarkkina-asiamies Heikki Saaristo Kuntatyönantajista, toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen JHL/Kunta-alan Unionista sekä puheenjohtaja Outi Klintrup Informaatioalan akateemisista.

Spiikit: Riitta Taarasti
Kuvaus ja editointi: Tio Delikouras