Kaustisen kirjasto vinkkaa: Taika Valo ja Pelukylän pokaali

Kaustisen kirjaston vinkkaus Jaana Lehtiön ja Helena Miettisen kirjasta Taika Valo ja Pelukylän pokaali (Myllylahti, 2014).

Voiko mikään olla kamalampaa kuin joutua sanomaan hyvästit parhaalle ystävälle ja futisjoukkueelle ja muuttaa niin pieneen kylään, ettei sitä ole merkitty edes karttaan. Niin ajattelee Taika, mutta perheen asettuminen suvun vanhaan taloon yllättää. Hänelle selviää, että uutta kotia nimitellään Varastaloksi. Mitä se tarkoittaa? Ja miksi ihmeessä täti matkustelee koko ajan ympäri maailmaa? Taika tutustuu salaperäiseen Saanaan ja hänen luikertelevaan lemmikkiinsä. He toteavat nopeasti, ettei kaikilla Pelukylän asukkailla ole puhtaat jauhot tai pikemminkään kinkut pussissa. Mitä tapahtui Pelukylän Pelurien palkintopokaalille sata vuotta sitten? Taikan ja Saanan on ratkottava monta pulmaa ja selviydyttävä pelottavistakin tilanteista, ennen kuin he saavat selville, kuka aikoinaan oli kaiken takana. Mutta miten oikaista menneisyydessä tapahtunut vääryys? (Tekstin lähde: Myllylahti)

Jaana Lehtiö Sivupiirissä
Helena Miettinen Sivupiirissä