Kirjasto kaikille: Lukivaikeuksien moninaiset taustat

Tutkija Johanna Korkeamäki Kuntoutussäätiöstä kertoo, miksi painetun tekstin lukeminen on osalle ihmisiä mahdotonta ja avaa lukivaikeuksien taustaa ja faktoja.

Celia-kirjaston Kirjasto kaikille -kumppanuusprojektin tavoitteena on syventää Celia-kirjaston ja yleisten kirjastojen yhteistyötä. Tavoitteena on palvella aikaisempaa paremmin asiakkaita, joille tavallinen painettu kirja ei sovi. Celia-kirjastolla on tällä hetkellä noin 29 000 henkilöasiakasta. Pohjoismaisen arvion mukaan noin viidellä prosentilla väestöstä on vaikeuksia lukea painettua kirjaa. Suomessa tämä tarkoittaa vähintään 250 000 henkilöä. Painetun tekstin lukemiseen liittyvä este voi olla esim. näkövamma tai heikentynyt näkö (esim. ikäihmisillä), lukivaikeus, muistihäiriö, kehitysvamma tai lihassairaus.

Celia ja Kirjastokaista tuottivat yhteistyössä neljä videota Kirjasto kaikille –kumppanuusprojektille.

Lisätietoa:
Kirjasto kaikille -projekti Celian sivuilla
Kaikki Kirjasto kaikille -videot Kirjastokaistalla
Oppimisvaikeus.fi

Löydät tämän videon myös Kirjastokaistan YouTube-sivulta:
YouTube-video

Toimittaja ja tuottaja: Riitta Taarasti
Kuvaaja ja editoija: Tuomas Lipponen
Spiikkaaja: Seppo Virtanen
Musiikki: ”Light Thought var 2” Kevin MacLeod (incompetech.com)
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2014