Elspeth Randelin: Läsande förebilder – var hittar vi dem?

Hur får man pojkar att läsa? Var hittar man läsande förebilder? Kan män som inte själva läser mycket inspirera pojkar att läsa? Vad är en bibbakasse? Vad händer under en läsnatt och vad tycker pappor om ”Pappas läsfrukost”?

De här sakerna talade skolbibliotekarien och ”Ålands läsambassadör” Elspeth Randelin om i Helsingfors den 9.9.2014 på seminariet Läsmöten 2: Flickor, pojkar och det livslånga läsandet. Seminariet var det andra i en tredelad fortbildningsserie med syfte att inspirera skolor och bibliotek att tillsammans jobba för att hitta metoder att öka elevernas läslust och förbättra läsfärdigheten. Seminariet arrangerades av Regionförvaltningsverkets svenska enhet för bildningsväsendet.

Läsmöten del 2: Flickor, pojkar och det livslånga läsandet

Film: Tuomas Lipponen och Panu Somerma
Klipp: Tuomas Lipponen
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2014

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar