Elävä kirjasto vie suvaitsevaisuustyön ytimeen

Elävä kirjasto on tanskalaisen nuorisojärjestö Stop the Violence:n vuonna 2000 Roskilde-festivaaleille luoma toiminnallinen menetelmä erilaisten ihmisten väliseen kohtaamiseen ja vuoropuheluun. Elävän kirjaston tarkoituksena on auttaa ihmisiä kohtaamaan omat ennakkoluulonsa ja lisätä suvaitsevaisuutta vähemmistöjä kohtaan. Lainaamalla paperisten kirjojen sijaan eläviä ihmisiä on mahdollista paljon kokonaisvaltaisemmin antautua vuorovaikutukseen lainattavan ’kirjan’ kanssa ja oppia siten lisää vähemmistöjä edustavien ihmisten elämästä.

Lokaviikoilla kirjasto 10:ssä järjestetyssä Elävä kirjasto -tapahtumassa Ressun lukion oppilaat kertoivat kokemuksistaan elävien kirjojen parissa.

Lisätietoa:
Elävä kirjasto