Axiellin Avoin kirjasto mahdollistaa laajemmat aukiolot

Vantaalla Kartanokosken Pointissa kokeillaan Axiellin Avoin kirjasto -konseptia. Sen ansiosta asiakkaat voivat käyttää kirjastoa entistä joustavammin, sillä varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella asiakkaat pääsevät sisälle kirjastoon omalla kirjastokortillaan. Pointin aukiolo lisääntyy eniten viikonloppuisin, mutta se pitenee parilla tunnilla myös arkiaamuina ja -iltoina. Kirjaston omatoimista käyttöä valvotaan teknisesti mm. kameroilla. Ikärajaa ei ole, joten kirjastoa voivat käyttää itsenäisesti myös lapset, jos heillä on oma kortti.

Vantaan Pointin lisäksi Avoin kirjasto -konsepti on käytössä Mynämäen kunnan Mietoisten lähikirjastossa Varsinais-Suomessa, jossa kirjasto on toiminut täysin itsepalveluperiaatteella helmikuusta 2013 lähtien.

Pointin toiminnanjohtaja Ritva Nyberg kertoo Pointin kokeilun ensikokemuksista. Asiakkaat saavat kirjaston täydet palvelut vain henkilökunnan ollessa paikalla, mutta pääsy kirjastotilaan mahdollistaa asiakkaille omatoimisen työskentelyn. Esimerkiksi kaikki kirjaston lehdet ja koko kokoelma ovat vapaasti luettavissasi. Lisäksi asiakkaat voivat lukea verkkolehtiä eBooking-koneilla esim. laajentuneesta ePress-palvelusta. Myös kirjaston tietokoneiden käyttö on mahdollista kirjastokortin ja tunnusluvun avulla.

Pointin kirjasto HelMet.fi:ssä
Axiellin Avoin Kirjasto -konsepti