5 vinkkiä tiedonhaun ohjaukseen

Kouluttaja, yliopistotutkija Kai Halttunen antaa käytännön vinkkejä tiedonhaun ohjaustilanteisiin. Hänen lähestymistapansa on hyvin kannustava ja käytännönläheinen. Hän painottaa, että on tärkeää kuunnella oppijaa ja auttaa häntä hahmottamaan tehtävän luonnetta. Ei ole mielekästä kuormittaa oppijoita luetteloilla tiedonlähteistä, vaan pyytää heitä piirtämään oma informaatiomaisemansa.

Aiempien kokemusten muistelu auttaa näkemään mitkä tiedonlähteet ovat tutuimpia. Kai Halttunen muistuttaa, että tiedonhaku ei ole tietoteknistä osaamista vaan enemmänkin luovaa toimintaa, joka tarjoaa monenlaisia tapoja löytää omiin tarkoituksiin sopivaa tietoa.

Kuvaajat: Tuomas Lipponen ja Panu Somerma
Editoija: Mikko Helander